apr 26
3H-model

Het 3H-model is een tool voor het maken van je contentplanning. Deze tool is bedacht door Google. Het model wordt ingezet als basisplan voor een contentplanning, bijvoorbeeld door marketeers die online video’s plaatsen. Er zijn drie verschillende vormen van videocontent: hero, hub en hygiene. In dit blog leggen we de drie vormen uit.

De tekst gaat verder onder de video. 

Hero videocontent

Het doel van Hero content is om een zo groot en breed mogelijk publiek te bereiken. Het draait hier om het gevoel bij een merk. Hero video’s zorgen voor meer awareness van jouw merk. De video’s moeten aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. Maak de video's met regelmaat, maar niet te vaak.

Soorten kanalen
Verspreid deze video via een kanaal als Facebook. Je kan de video daarnaast ook nog altijd plaatsten op kanalen zoals je website of Instagram

Hub videocontent

Dit zijn simpelere video’s vergeleken de Hero video’s. Hub content zorgt ervoor dat de doelgroep zich verbonden gaat voelen met jouw merk. Je speelt namelijk in op de interesses van je doelgroep. Het is content wat op een vast tijdstip gedurende het hele jaar wordt geplaatst. Denk hierbij aan een vlog of een behind-the-scenes video.

Soorten kanalen
Omdat Hub content laagdrempelige video’s zijn, zijn deze geschikt voor bijvoorbeeld zowel YouTube als Facebook. 

Hygiene videocontent

Hier maak je gebruik van om je publiek te informeren of te helpen. Je geeft antwoord op veel gestelde vragen door middel van reviews, tutorials of Q&A’s. Je trekt hiermee je doelgroep naar je toe. De content is afwisselend, maar het blijft wel altijd relevant. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan video's met tips of receptenvideo's.

Soorten kanalen
De video’s zijn echt speciaal gemaakt voor de kijker met een vraag en kan het beste worden geplaatst op YouTube. YouTube is de tweede grootse zoekmachine van wereld op Google na. Voor de exposure zijn deze video's ook zeer geschikt voor je stories op Instagram.

3H-model video marketing

Je contentkalender

Je kunt het 3H-model het beste inplannen met behulp van een contentkalender. Je hebt dan een goed overzicht van welke content je wanneer wilt inzetten.

Zo maak je een Hero video een paar keer per jaar, bijvoorbeeld ieder kwartaal een nieuwe video. Hub content komt ongeveer maandelijks online en hygiene content komt het meest voor. Een hygiene video plaats je bijvoorbeeld een keer per week.

In andere blogs gaan we dieper in op de verschillende vormen. Je vindt de blogs hier: herohub en hygiene.

Meer weten over het 3H-model

TVMC stelt voor onze klanten regelmatig een video contentplanning op. 

Wil jij jouw kijkers ook blijven boeien? Neem dan contact op met Arjan Jonker. Hij legt je graag uit hoe we dat ook voor jou kunnen doen.