Hoe krijg je meer views, 6 veelgemaakte fouten

By Esther Jonker | Marketingdoelen met video

feb 12
Hoe krijg je meer views TVMC videomarketing

​Video’s en views zijn onlosmakend aan elkaar verbonden. Wanneer je een video maakt, wil je natuurlijk een populaire video maken. Wellicht viral gaan, maar vooral populair zijn onder jouw doelgroep. Je hebt vol goede moed zelf een video gemaakt, of wellicht laten maken. Nadat je je video gepost hebt, valt het resultaat echter tegen. Helaas krijg je totaal niet het aantal views die je had gehoopt. Je hebt zoveel tijd in de video gestoken, dus waar blijven de views?

We helpen je graag met tips en tricks. Video is namelijk heel waardevol voor je organisatie. Maar Videomarketing is echt wat anders dan gewoon zomaar een video posten. In dit blog leggen we uit wat je wellicht nog kunt verbeteren aan video’s, zodat je de video echt voor je marketing kunt inzetten. In dit blog lees je 6 veelgemaakte fouten bij zowel de inhoud als de release van je video’s.

Fout 1) Je hebt niet goed nagedacht over je doel en doelgroep

Het is een open deur, maar toch gaat dit nog regelmatig mis. Zoals wij het altijd zeggen: Jij kan heel blij zijn met je video, maar is je doelgroep dat ook? Heb, bij het maken van de video’s, continu je doel en doelgroep goed voor ogen. Zoek uit wat er leeft onder je doelgroep. Zoek uit wat de behoefte is van jouw doelgroep en stem dit af met je doel. Geef bijvoorbeeld antwoord op problemen van je doelgroep. Of zoek uit: Wat willen ze graag zien? Hoe spreek je ze aan? Hoe inspireer je ze? Welke kennis willen ze vergaren?

Vervolgens ga je aan de slag met je doel. Hoe ga jij jouw doel bereiken? Ga je ze inspireren met jouw nieuwe product? Geef je kennis weg, zodat ze je online masterprogramma gaan volgen? Deel je inspiratievideo’s zodat ze gemotiveerd worden met jouw product aan de slag te gaan? Allemaal hele goede marketing doelen. Stel deze vooraf vast, dus voordat je aan de slag gaat met een script of camera.

Denk je dat dit bij jou is misgegaan? Lees dan ons  blog over de video marketingstrategie in 6 stappen. 

Fout 2) Je hebt geen native video geplaatst

Hoe je een video plaatst is ook van invloed op het aantal views. Een link delen naar je YouTube video, wordt minder goed vertoond op Social Media, dan het delen van een native video. Dit betekent dat je een video direct upload op je kanaal zonder link naar een ander social media-kanaal. Over het algemeen gezegd is native delen vaak de beste oplossing, voor het aantal views. Maar dit hangt helemaal af van het doel wat gesteld is. Wil je juist je YouTube kanaal laten groeien, dan heeft native video delen, juist weer minder effect (want dan komen de views niet op je kanaal). Deel dan een native teaser.

Ook wanneer je je video in je website embed, of via een nieuwsbrief deelt zijn er veel mogelijkheden die van invloed zijn op je views.

Denk je dat dit bij jou is misgegaan? Lees dan ons uitgebreide blog over Hoe je het beste video’s kunt verspreiden. 

Fout 3) Je bent de SEO vergeten

Naast dat jij je video actief deelt op Social Media en andere kanalen, wordt je video ook bekeken door mensen die zelf actief opzoek gaan. Bijvoorbeeld door te zoeken op Google of YouTube. Dit zijn de twee grootste zoekmachines ter wereld. Ook voor video’s! Wil je dat jouw video gevonden wordt, dan moet je rekening houden met SEO (search engine optimization). Kort gezegd houdt dit in, dat je de video op een goede geoptimaliseerde wijze plaatst. Bijvoorbeeld door het toevoegen van de juiste tags, beschrijving, ondertiteling en titel op YouTube. Maar ook het schrijven van een bijpassend blog.

Dit laatste wordt nogal eens vergeten, maar dit moet je zeker niet onderschatten. En geschreven tekst, en een bijpassende video versterken elkaar in de SEO. Uiteraard moet ook je website goed in elkaar steken, maar dat is een heel ander vakgebied :-).

Tips voor SEO bij je video:

  • Gebruik relevante zoekwoorden in je scripts.
  • Geef een uitgebreide omschrijving op YouTube, Vimeo of andere player.
  • Upload een ondertiteling.
  • Schrijf een bijpassende blog of webpagina (als je de video op je website plaatst).
  • Pas de bestandsnaam van je thumbnail aan, voordat je deze upload op YouTube.
  • LinkedIn en Instagram worden ook ‘gelezen’ door Google, optimaliseer je video’s dus ook wanneer je ze daar upload.

Denk je dat dit bij jou is misgegaan? Lees dan ons uitgebreide blogs over de vindbaarheid van je video’s op YouTube.

Fout 4) Je hebt geen (goede) thumbnail

We noemden de thumbnail al even kort in het vorige punt. De thumbnail is een plaatje wat men ziet, voordat de video start. Dit is het eerste wat een kijker ziet. In één oogopslag hebben zij de thumbnail gezien. Vaak nog eerder dan de titel. De thumbnail is daarom heel vaak doorslaggevend voor een kijker om een video te bekijken. Vooral op YouTube, maar zorg ook voor een goede thumbnail op LinkedIn, Facebook en Instagram.

Denk je dat dit bij jou is misgegaan? Lees dan ons blog over de kracht van een goede thumbnail

Fout 5) Je hebt de video verkeerd geadverteerd

Je kan ook meer views binnen generen door je video te adverteren. Veel mensen vragen zich dan af of ze wel oprechte views op hun video krijgen. Jazeker! Uiteraard moet je je advertentie dan wel goed plaatsen. Dus de juiste doelgroep in kopen bij de platforms. Een belangrijke tip: klik nooit zomaar op “bericht promoten” dat werkt zelden goed, je gooit dan meestal gewoon geld weg.

Denk je dat dit bij jou is misgegaan? Neem dan even contact met ons op. We hebben hier nog geen blog over geschreven, maar kunnen je telefonisch of via de mail zeker verder tips geven over deze vorm van videomarketing.

Fout 6) Je hebt niet regelmatig gepost.

Dit geldt voor je video posts op Social Media. Het is een sociaal medium, dus de platforms willen graag dat jij er ook actief op bent. Plaats daarom regelmatig een bericht, dat kan een tekst zijn, foto of video. Hierdoor wordt je post beter vertoond aan je volgers (door de algoritmes van de platforms). Kwaliteit gaat daarbij wel boven kwantiteit. Heb je niets te vertellen, weet je het even niet? Sla dan over, want anders werkt het averechts. Dit kun je heel eenvoudig voorkomen door het maken van een contentplanning. Lees hiervoor onze blog over het 3H-model, dat is een goede leidraad voor het inplannen van je content.

Denk je dat dit bij jou is misgegaan? Denk je dat je te weinig gepost hebt op je social media? Lees dan ons blog over de ideale plaatsingsfrequentie.

Staar je niet blind op YouTube views. Heb je je video op YouTube geuploaded, maar op native geplaatst op LinkedIn of Instagram, dan is de kans groot dat de views wat achterblijven op YouTube. Men heeft namelijk je video al op een ander platform gezien.

Wil jij ook meer views?

Heb je een video gemaakt en vallen de resultaten tegen? Lees dan onze andere blogs met tips (je kunt zoeken via de zoekbalk rechtsbovenin de pagina) of neem contact op met Esther, onze videomarketing specialist. Zij helpt je graag.