Hygiëne-content

By Vivian Brummer | Video Marketing

jul 02
Hygiëne content

Het 3H-model is een vorm van content strategie die is bedacht in  2015 door Google, om bedrijven te helpen met hun content. Naast hero- en hub-content is de derde vorm (H) binnen contentplanning: hygiëne-content. Deze is misschien niet het meest spannend in het 3H-model, maar hygiëne-content is wel een belangrijke basis en vaak erg leuk om te maken. In deze blog laten we zien waarom deze vorm van content zo belangrijk is. 

De tekst gaat verder onder de video. 

Wekelijkse content

Hygiëne-content komt het meeste voor in je contentplanning. Deze video’s plaats je meestal wekelijks of zelfs nog vaker op social media. Je doelgroep moet namelijk altijd toegang hebben tot hygiëne-content. 

3H-model video marketing

Het doel van hygiëne is: nieuw publiek lokken om je bereik te vergroten én je huidige aanspreken en boeien. Het publiek heeft namelijk een vraag en jij speelt in op die zoekvraag en beantwoordt deze. Bij hygiëne-content zijn consumenten zelf op zoek naar de content.

Hygiëne content op YouTube
Consumenten vinden jou door middel van bijvoorbeeld zoekwoorden. Je SEO binnen bijvoorbeeld YouTube moet dus ook op orde zijn. Besteed hier ook tijd aan om een nog hogere conversie te creëren. Wij hebben hier uitgebreid aandacht aan besteed in blogs over vindbaarheid op YouTube. Deze kun jou helpen met je SEO binnen YouTube. En probeer vaste abonnees te krijgen voor je kanaal, zij krijgen de video's dan vanzelf te zien in hun abonnement-feed.

Hygiëne content op andere Social Media
Zorg er ook voor dat men je gaat volgen op andere Social Media, bijvoorbeeld  op Instagram. De content wordt hen dan actief aangeboden. Zet bijvoorbeeld de stories van Instagram in als de Hygiëne content. Laagdrempelig en goed bereikbaar voor de kijker. 

Met deze content geef je dus antwoord op vragen en wensen van de consument. het is content die je vaak plaatst en boordevol leuke info en weetjes zit. Omdat je inspeelt op de behoefte van je klant, wordt het ook wel ‘help-content’ genoemd. Wat kun je dan het beste plaatsen? Dat hang helemaal af van jouw doelgroep. heb jij een zakelijke doelgroep, dan is wellicht LinkedIn het juiste platform. Je geeft bijvoorbeeld in je video's advies, laat zien hoe een product werkt of doet een FAQ. Alles wat jouw klant of kijker graag wil weten.

How-to-video's & reviews

Wij plaatsen niet wekelijks how-to-video’s, maar deze video’s zijn wel een goed voorbeeld van hygiëne-content. We hebben bijvoorbeeld een video gemaakt waarin we een uitleg geven over hoe IGTV werkt. IGTV is namelijk een tool die misschien niet iedereen meteen onder de knie heeft. Dit is dan ook de reden dat wij hier een video over hebben gemaakt. Zo trekken we nieuwe klanten die we kunnen informeren over dit onderwerp en onze huidige klanten leren weer iets leuks erbij. Ook gebruiken wij deze vorm van content, om de meeste gestelde vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld: Hoe ondertitel je een video op LinkedIn?

Reviews over producten worden ook ingezet als hygiëne content. Bijvoorbeeld Coolblue plaatst regelmatig reviewvideo's op hun YouTube-kanaal. Zij laten een van hun medewerkers vertellen over de ervaring met een product die Coolblue verkoopt. Zo informeren zij klanten over een product. En laat Coolblue ondertussen natuurlijk meteen zien dat zij enthousiast zijn over het product ;-). 

Maar er zijn meer soorten video's. Hygiene video's zijn bijvoorbeeld ook uitlegvideo's in je stories op Instagram. Je krijgt een vraag binnen via DM, en in plaats van dat je alleen de DM beantwoordt (dat uiteraard ook doen!), plaats het antwoord in je stories. Vergeet hem dan niet als highlight op te slaan, want anders is hij naar 24 uur weer verdwenen. Dat is zonde! Maar dit is wel echt on-the-spot, dit werkt niet altijd goed. Voor sommige diensten is meer voorbereiding mogelijk. Maar er kunnen natuurlijk ook meerdere video's tegelijkertijd worden opgenomen. Dan heb je alvast een contentbase. En dan ben je echt aan het contentplannen!

De combinatie hero, hub en hygiëne-content

Uiteindelijk is hygiëne-content namelijk pas echt succesvol als het onderdeel is van je marketingplan. Je moet de juiste balans hebben tussen hero, hub en hygiëne content. Samen moeten ze een passende en gekoppelde doelstelling hebben. Zo vinden klanten jou online en kan jij deze klanten behouden. 


Meer weten over hygiëne-content? Of misschien hub of hero? Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer, en kunnen je ook helpen met je contentplanning. Wij hebben namelijk speciale abonnementen voor hygiëne- en hubcontent.