Instagram TV: hoe bereik je meer

By Esther Jonker | Social Media videos

feb 09
InstagramTV

Medio juni 2018 kondigde Kevin Systrom (de CEO van Instagram) de komst van Instagram TV (IGTV) aan. Vanaf toen kun je via de app IGTV video’s van 15 seconden tot 60 minuten plaatsen op je Instagramaccount. We schreven er toen een kort blog over, met onze eerste bevindingen. Inmiddels is de app ruim een half jaar live. De app is succesvol, maar nog niet alle bedrijven maken daar gebruik van. Wij vinden dat zonde. Waarom? 

Adverteren op IGTV

Instagram Video

De succesvolle app biedt veel kansen. Kansen, voor de groei van jouw bedrijf of organisatie. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Instagram blijft investeren in video. En dat wij het zonde vinden als je nog geen gebruik maakt van dit platform  :-).  

Ben je gewend te adverteren, dan is er een heel klein addertje onder het gras.

Het is namelijk helaas nog niet mogelijk om op IGTV te adverteren. Naar verwachting zal dit op korte termijn wel mogelijk zijn, maar het is nog niet bekend wanneer.

Nee, nu niet meteen afhaken. Ook zonder te adverteren, kun je als bedrijf veel bereiken op IGTV. Maar dan door middel van organische resultaten. Zorg dus voor leuke content, pakkende titels en leuke omschrijvingen. 

TIP! Je kunt de kijkers ook eenvoudig vanuit je story naar je (langere) video op IGTV leiden.  

Mogelijkheden genoeg dus! Het heeft alleen een andere aanpak nodig dan je betaalde campagnes.

Conversie via IGTV

Mocht je nog geen 10.000 volgers op Instagram hebben, dan was het niet mogelijk om links aan je stories toe te voegen. Binnen IGTV is dat wel mogelijk. Hierdoor wordt je conversie dus aanzienlijk verhoogd!

Zorg ervoor dat je je stories en IGTV dus op de juiste wijze inzet, want je kan er een hele grote doelgroep mee bereiken. 

TIP! Volgers krijgen je IGTV-video automatisch te zien, dus zorg voor een grote groep volgers op je Instagram-account.

Hoe zet je IGTV goed in voor je bedrijf?

Zoals hierboven beschreven, heeft Instagram veel potentie. Maar doordat adverteren op IGTV niet mogelijk is, moet je daar veel organisch bereiken. Dit doe je door een goede videomarketingstrategie op te zetten. Vragen die je jezelf moet stellen:

InstagramTV IGTV
  • Wat wil ik bereiken? (conversie, awareness etc.)
  • Wie wil ik bereiken? (wie is je doelgroep met je kanaal)
  • Wat vinden zij interessant om te zien? (Tips, How-to's, behind-the-scenes etc.)
  • Hoe word ik goed gevonden op IGTV zonder te adverteren? (hashtags, content etc.)
  • Kan ik ambassadeurs of influencers inzetten?

TIP! Maak eerst een goed content- of campagneplan, voordat je van start gaat. Lukraak video’s uploaden heeft geen zin en is zonde van je tijd (en geld). 

Instagram biedt dus vele mogelijkheden voor bedrijven en organisaties. Wil je meer weten hoe je met video’s jouw doelgroep kunt bereiken op Instagram? Neem dan contact op met Esther Jonker.

In mei 2019 werd bekend dat IGTV nu ook horizontale video's gaat ondersteunen.