InstagramTV, wat is het en wat vinden wij ervan?

By Esther Jonker | Social Media videos

jun 22
InstagramTV IGTV

Afgelopen week lanceerde Instagram een nieuw concept: Instagram Television of IGTV. Vanaf nu kun je via de app IGTV video’s van 15 seconden tot 60 minuten plaatsen op je Instagramaccount. Maar wat houdt dat precies in voor jouw bedrijf of organisatie?

Wat is IGTV?

Dit is een grote verlenging ten opzichte van de gewone Instagram Video’s. Deze mochten maar 60 seconden duren. Je maakt de video’s voor IGTV wel in een aparte app, maar deze staat in verbinding met Instagram. IGTV maakt alleen verticale video’s, omdat sociale mediagebruikers gewend zijn aan dit formaat. Dus als jij last hebt van het Vertical Video Syndrome hoef jij je geen zorgen meer te maken.

Je kunt video’s bekijken van mensen die je volgt (following) of van mensen die je worden aangeraden (for you). De populaire of viral video’s staan in een aparte categorie “Popular” genoemd. Net als op de televisie kun je op IGTV ook eenvoudig wisselen van kanaal.

IGTV wordt naar verwachting de eerste echte concurrent van YouTube, omdat IGTV makkelijker in het gebruik zal zijn op je smartphone. Daarnaast is Instagram ook socialer. Iedereen kan gebruik maken van de app, dus aan de slag maar!

Meer weten over video's op IG? Lees dan ons blog over hoe je het beste video's kunt plaatsen op Instagram.

Wat vinden wij van IGTV?

Het is natuurlijk ook voor ons nog ontzettend nieuw. Maar onze eerste ervaringen zijn erg positief. We verwachten dat dit nieuwe videoplatform veel mogelijkheden en kansen gaat bieden voor organisaties. Vooral organisaties die zich richten op een jongere doelgroep zullen naar verwachting veel aan dit platform hebben. Het is op dit moment nog niet mogelijk te adverteren op IGTV. We verwachten wel dat deze mogelijkheid wordt toegevoegd.

We zijn bovendien erg blij met de mogelijkheden tot analyses. Meten is weten! Analyses van de video’s zijn erg belangrijk. Je kunt een video publiceren, maar als iedereen halverwege afhaakt is er toch iets mis. Maar dan moet je dat uiteraard wel weten!


Het moment waarop de kijker afhaakt staat in de “drop-off graph’ in IGTV Analytics. Hiermee kun je de video (en dus je bereik) verder aanscherpen.

Video analyses

Vanuit TVMC raden wij altijd aan, de video's die je plaatst te analyseren. Alleen zo haal je het beste rendement uit je video marketing strategie. uiteraard zijn de analyses niet alleen mogelijk binnen IGTV maar ook op andere platformen. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

In mei 2019 werd bekend dat IGTV nu ook horizontale video's gaat ondersteunen.

PS Volg jij ons al op Instagram voor een kijkje achter de schermen?