Lead Generatie & video, een sterke combinatie

By Vivian Brummer | Video Analytics

aug 13
Lead generatie

Lead generatie (ook wel lead werving genoemd) is een vorm van online marketing. Een 'lead' wordt vaak omschreven als het ‘pad’ naar een potentiële klant. Idealiter leidt dit pad naar een contactmoment of een verkoop (of afname van je dienst). Het woord 'werven' is gericht op de activiteiten die worden gedaan om deze lead binnen te halen. Dus om in contact te komen met de potentiele klanten. En ze te verleiden tot het doen van de actie, die jij wilt dat ze doen. Lead werving is dus niet altijd gericht op sales. Het kan bijvoorbeeld ook het opnemen van contact zijn, of het werven van nieuwsbrief-abonnees. 

Een belangrijk middel om in contact te komen met klanten is video. We durven wel te stellen dat video onmisbaar is bij leadgeneration. Dat heeft verschillende redenen. We bespreken de 5 belangrijkste:

1) Werven met interactieve video

Met een interactieve video kun je namelijk een klant aanzetten tot een actie. Je kunt kijkers direct vragen om hun gegevens, zoals een e-mail, achter te laten. Zo wordt een lead een potentiële klant. Wanneer een lead gebruik gaat maken van jouw product of dienst wordt het een klant. Oftewel lead àpotentiële klant àklant.

2) Persoonlijk beeld van jouw bedrijf

Je hebt het waarschijnlijk al tot in den treure gehoord. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. maar toch is het zo. met video kun je een inkijkje geven in je bedrijf, de sfeer laten zien en/of je medewerkers aan het woord laten. En dat is belangrijk! Tegenwoordig kijken veel mensen naar het bedrijf achter het product of dienst. Wat is het voor bedrijf? Wil ik me daarmee verbinden? Het zorgt ervoor dat men je bedrijf leuk gaat vinden en actief gaat volgen.

3) Inbound marketing

Een goede manier om bruikbare leads te verzamelen is via inbound marketing. Inbound marketing is een marketingstrategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten jouw bedrijf kunnen vinden op het internet. Video is laagdrempelig en een makkelijke manier om te informeren. Daarnaast draagt video een flink steentje bij aan je seo (vindbaarheid in google). 

4) Kennis gratis weggeven

Je genereert makkelijk leads door gratis weg te geven, denk hierbij aan een video. Biedt video’s aan met gratis tips of tutorials. Vraag als tegenprestatie om het e-mailadres van een lead. Zodat jij hem of haar daarna kan bereiken op een andere manier. Zorg er wel voor dat de video relevante informatie heeft, anders werkt het averechts. 

5) Persoonlijk benaderen

Lead generatie werkt het beste wanneer een bezoeker persoonlijk wordt benaderd. Maak een video persoonlijk door een probleem of te behandelen waar jouw doelgroep zich mee kan identificeren. Of zorg voor een gepersonaliseerde video. Een persoonlijke video spreekt namelijk aan en is vaak net een extra zetje in de richting van call-to-action.

Zet lead generation gericht in met video. Zorg ervoor dat je weet wie je doelgroep is, en wat men verwacht. Hierdoor bereik je de juiste klant en niet alleen loze contactmomenten!

Niet vergeten! Data opslaan  & analyseren

Sla natuurlijk de lead generatie van je video op. Maar link deze ook aan je videoanalyses. Welke video wordt het meest bekeken? Waar stoppen mensen met kijken van een video? Met diverse tools kun je makkelijk achterhalen welke media de meeste leads genereert. Met deze data optimaliseer jij je video’s en maak je deze aantrekkelijker voor klanten om naar te kijken.

Meer halen uit jouw video's?

TVMC heeft verschillende cases uitgewerkt, waarbij we de betrokkenheid en conversie hebben verhoogd. 

Wil jij jouw kijkers ook actie laten ondernemen? Neem dan contact op met Arjan Jonker. Hij legt je graag uit hoe we dat ook voor jou kunnen doen.