Vindbaarheid YouTube: Beschrijving

By Denise Wuijster | Video Marketing

feb 25
YouTube vindbaarheid, beschrijving

YouTube is de tweede zoekmachine ter wereld. Er wordt dus heel veel in gezocht en gekeken. Hoe zorg je nu dat je gevonden wordt tussen al die miljoenen video's? Denise geeft in 4 blogs handige tips voor je zichtbaarheid op YouTube. Deze week: De beschrijving. Liever lezen dan kijken? Scrol dan naar de blog onder de video.

YouTube beschrijving

Onder aan je video op YouTube staat een videobeschrijving . Het komt nog vaak voor dat mensen hier maar twee zinnen typen en klaar. Dit is zonde, omdat ook de beschrijving in van video helpt aan een hogere ranking van je video. En je video moet natuurlijk wel gevonden kunnen worden. 

Gebruik zoekwoorden in je video

Je kan het vergelijken met een meta-omschrijving op je website: een korte samenvatting van wat er wordt verteld. Vul de beschrijving bij je video zo volledig mogelijk in om YouTube te vertellen waar je video over gaat. Laat zoekwoorden terugkomen in je tekst om nog beter gevonden te worden. Plaats deze zoekwoorden een beetje aan het begin van je tekst. Maar zorg er wel voor dat het leesbaar blijft.

De beschrijving hoef je niet alleen te gebruiken om te vertellen waar je video over gaat. Je kan ook extra informatie geven, zoals informatie over je bedrijf of kanaal. Daarnaast kun je ook nog het transcript toevoegen voor een betere vindbaarheid. In het transcript vertel je letterlijk wat er in de video wordt gezegd. 

Op YouTube kun je ook de Academy volgen voor een optimale beschrijving. Heb je daar geen tijd voor? Dan geeft Denise hieronder én in de video alvast enkele handige tips.

Tips

  1. In je beschrijving kun je gebruik maken van 5000 tekens. YouTube laat tot 110 tekens zien. Als de kijker meer wilt zien, moet hij of zij klikken op ‘meer weergeven’. Aan te raden is om 200 tot 250 woorden te gebruiken. Je kan hem na de 200 – 250 woorden nog aanvullen met je transscript. 
  2. Links in je YouTube beschrijving zijn ook erg waardevol. Plaats de links strategisch in je beschrijving zodat ze ook effectief zullen zijn. Zet niet alle links in een opsomming onder elkaar. Plaats linkjes naar je sociale media-kanalen, website of andere video’s op je kanaal.
  3. Je kan ook hastags toevoegen in je beschrijving. Dit is wat anders dan de YouTube tags die je kan toevoegen tijdens het uploaden van je video. Deze hastags zijn vooral handig bij trending content, zoals een evenement of bij bekende mensen. Kijkers kunnen zoeken op specifieke hastags en zo terecht komen bij jouw video’s. Let er wel op dat er een limiet is van 15 hastags in de beschrijving. Plaats je meer dan 15 hastags dan negeert YouTube alle hastags. Je video wordt zelfs verwijdert uit je uploads als je teveel hastags gebruikt.

Wil je meer weten over je vindbaarheid op YouTube? Neem dan contact op met Denise Wuijster. Zij helpt je graag met al je YouTube vragen.

Lees ook onze andere blogs over het vergroten van je vindbaarheid op YouTube:

Bedrijfsaccount aanmaken op YouTube
​Je eerste video is klaar en je wilt deze graag op YouTube plaatsen. Maar je hebt alleen een account met[...]
Hoe maak je een watermerk op YouTube?
Hoe doen ze dat toch...Je ziet het in vele video's, rechtsonderin een afbeelding met link in de video. En het[...]
Wat is een thumbnail?
Je video wordt goed gevonden op YouTube, maar dat betekent nog niet dat men ook op video gaat kijken. Wanneer[...]
Vindbaarheid YouTube: Titel
Bingo! Een kijker vult zijn zoektermen in en jouw video verschijnt in de lijst die wordt aanbevolen aan de hand[...]
Vindbaarheid YouTube: Ondertiteling
Ben jij al een tijdje bezig met een YouTube kanaal en probeer je hoger in de YouTube ranking te komen? Denise[...]
Vindbaarheid YouTube: Tags
Ben jij al een tijdje bezig met een YouTube kanaal en probeer je hoger in de YouTube ranking te komen?[...]
Vindbaarheid YouTube: Beschrijving
YouTube is de tweede zoekmachine ter wereld. Er wordt dus heel veel in gezocht en gekeken. Hoe zorg je nu[...]