Vindbaarheid YouTube: Tags

By Denise Wuijster | Video Marketing

mrt 01
YouTube vindbaarheid, tags

Ben jij al een tijdje bezig met een YouTube kanaal en probeer je hoger in de YouTube ranking te komen? Denise geeft in 4 blogs handige tips voor je zichtbaarheid op YouTube. Vorige week gaf ze tips over De beschrijving. Deze week gaan we verder met deel 2: de YouTube Tags. Een hulpmiddel voor een hoge Google Ranking is namelijk is het gebruik maken van tags. Dit zijn termen die je aan je video toevoegt tijdens het uploaden. Liever lezen dan kijken? Scrol dan naar de blog onder de video.

Wat is een YouTube tag?

Als je een YouTube video upload kun je tijdens het uploaden zelf ‘tags’ toevoegen. Een tag is een woord dat vertelt waar een video over gaat of bij welk bedrijf de video hoort. Het heeft zijn naam te danken, omdat dit teken: ‘#’ voor het woord staat. Het is een indicator voor YouTube om jouw video te herkennen zonder de titel of omschrijving te gebruiken.

Tags worden opgeschreven als losse woorden of als korte zinnen. Je kan meerdere karakters gebruiken en daarom is het ook handig om woorden enkelvoudig en in meervoudsvorm op te nemen. Je weet namelijk niet of iemand zoekt op de term ‘film’ of ‘films’. 

Waarom plaats je een tag in YouTube?

Tags vergroten je zichtbaarheid en daarmee ook het bereik van je video. Ze helpen YouTube de content van jouw video beter te begrijpen. YouTube rankt vervolgens jouw video hoger op die termen, wat zorgt voor een betere zichtbaarheid.

Wanneer je bij al je video’s gebruik maakt van dezelfde tag relateert YouTube deze video’s aan elkaar. Nadat jouw video is afgelopen wordt jouw volgende video alweer aanbevolen. Zo krijg je een beter bereik. Maar let op! Bij populaire zoekwoorden kan ook de video van jouw concurrent worden weergegeven. 

Tips voor tags in YouTube

  1. Plaats ook een tag die niet zozeer past bij je video, zoals ‘videomarketing den haag’. Door deze tag te gebruiken bij al je video’s worden namelijk je video’s aan elkaar gerelateerd. Bij standaard zoekwoorden, zoals ‘video’ is de kans groot dat jouw concurrent deze ook gebruikt. Met standaard zoekwoorden worden je video’s dan gerelateerd aan de video’s van je concurrent. Video’s van jouw concurrent kunnen dan ook aanbevolen worden, wat je natuurlijk niet wilt. 
  2. Maak gebruik van de suggesties van een keywordtool of de zoekbalk van YouTube. Zo kun je kijken of er wordt gezocht op de zoektermen die jij gebruikt. Daarnaast kom je er zo achter welke tags populair zijn. 
  3. Je hebt maar een beperkt aantal karakters in je tags, namelijk maar 500. Maak daarom optimaal gebruik van het aantal karakters in je tags, maar de tags moeten natuurlijk wel relevant blijven. Het maakt niet uit in welke volgorde de tags staan. Je hoeft er dus niet op te letten dat belangrijke tags vooraan staan. 

Wil je meer weten over je vindbaarheid op YouTube? Neem dan contact op met Denise Wuijster. Zij helpt je graag met al je YouTube vragen.

Lees ook onze andere blogs over het vergroten van je vindbaarheid op YouTube:

Hoe maak je een watermerk op YouTube?
Hoe doen ze dat toch...Je ziet het in vele video's, rechtsonderin een afbeelding met link in de video. En het[...]
Wat is een thumbnail?
Je video wordt goed gevonden op YouTube, maar dat betekent nog niet dat men ook op video gaat kijken. Wanneer[...]
Vindbaarheid YouTube: Titel
Bingo! Een kijker vult zijn zoektermen in en jouw video verschijnt in de lijst die wordt aanbevolen aan de hand[...]
Vindbaarheid YouTube: Ondertiteling
Ben jij al een tijdje bezig met een YouTube kanaal en probeer je hoger in de YouTube ranking te komen? Denise[...]
Vindbaarheid YouTube: Tags
Ben jij al een tijdje bezig met een YouTube kanaal en probeer je hoger in de YouTube ranking te komen?[...]
Vindbaarheid YouTube: Beschrijving
YouTube is de tweede zoekmachine ter wereld. Er wordt dus heel veel in gezocht en gekeken. Hoe zorg je nu[...]