Voice over, de stem van je organisatie

By Esther Jonker | Video Marketing

jul 15
voice over

Wanneer je denkt aan de reclames van de HEMA, dan denk je niet alleen aan rookworsten of tompoucen. Maar ook aan de stem van de HEMA. Deze video’s (en uiteraard radiocommercials) worden namelijk al jaren ingesproken door voice over Anneke Blok. Wat is nu eigenlijk een Voice over? En waarom heeft niet iedere video een Voice over?

Wat is een voice over?

Een voice over spreekt professionele audio- en videoproducties in. Dit houdt in dat je zijn/haar stem hoort terwijl je videobeelden ziet. De voice over komt nooit zelf in beeld. Hoor je de stem van iemand die je ook in beeld ziet, dan wordt dit een zogenaamde talking head genoemd. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de directeur van een bedrijf aan het woord is (en je ondertussen beelden ziet van het bedrijf). Een voice over werkt dus juist altijd achter de schermen. Vaak hebben ze zelf een thuisstudio, of werken ze samen met een geluidsstudio.

Waarom een voice over?

Voice overs zijn echte professionals. Het goed inspreken van een tekst is een vak. Zij spreken op het juiste tempo, kunnen commercieel inspreken, of spreken juist heel rustig en strak zakelijk. Zo passen zij hun stem aan, aan de stijl en het doel van de video. Hierdoor kunnen ze dus van echte toegevoegde waarde zijn voor de video’s. Zij zorgen voor net dat extra stukje sfeer of net die extra uitleg die jouw product of dienst nodig heeft.

Kijken zonder geluid?

Inderdaad, op Social Media kijken veel (heel veel) kijkers zonder geluid. Dan zou je denken: “Wat heb ik dan aan een voice over?” Daar zijn een aantal belangrijke redenen voor:

  • Vergeet niet die kijkers, die wel met geluid kijken naar Social Media
  • Je marketingmix voor je video bestaat niet alleen uit Social Media. Vergeet ook niet de kijkers van je TV-commercial, je website of YouTube. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat veel mensen naar YouTube luisteren (als vervanging van de radio). 
  • Ze zorgen voor een herkenbare sound. Zo is er bijvoorbeeld “de stem van de HEMA”, maar ook op kleinere schaal zorgen ze voor herkenbaarheid. Bijvoorbeeld doordat de radiocommercial qua stem aansluit op de tv-commercial.
  • Een voice over is ook goed voor je SEO. De tekst die hij uitspreekt kun je namelijk uploaden bij je video. En dit wordt vervolgens goed gevonden door google.
  • Tot slot, voor de geluidsloze kijkers, voeg je eenvoudig ondertiteling toe. Hiermee kunnen ook zij de volledige boodschap meekrijgen.

Dit betekent overigens niet dat je zomaar bij iedere video een voice over moet inzetten. Dat hangt helemaal af van het doel. Wil je juist dat de directeur wat zegt, dan kun je ook zijn stem gebruiken voor de video. Wil je een stem achter een animatievideo, dan is een voice over juist een onmisbare aanvulling. Wij bekijken daarom ook altijd per video of wij een voice over adviseren.

Voice Over in actie

Voor de Flavour Fair van Big Green Egg, mochten wij enkele mooie video’s maken. Met de stem van niemand minder dan Gaston Starreveld. Hij kwam zonder enveloppen, maar dat mocht de pret niet drukken. Enkele behind the scenes foto's staan op onze Facebook-pagina. In onderstaande video’s kun je het resultaat bekijken (of eigenlijk: beluisteren).

Wil je trouwens ook zo'n afspeellijst op je website plaatsen? Dat is nu mogelijk binnen Vimeo. Je leest er meer over in ons blog.