Wat is een thumbnail?

By Vivian Brummer | Social Media videos

mei 14
Thumbnail

Je video wordt goed gevonden op YouTube, maar dat betekent nog niet dat men ook op video gaat kijken. Wanneer iemand op YouTube op jouw video klikt, betekent dit dat de video aanspreekt & opvalt. Dit kan komen door de titel, maar in de meeste gevallen komt het door de afbeelding van de video. Deze afbeelding wordt ook wel de ‘thumbnail’ genoemd. Wanneer je YouTube opent zijn de thumbnails het eerste wat je ziet. Wat is een goede thumbnail? En hoe zorg je ervoor dat erop geklikt wordt? Dat leggen we uit in deze blog en video.

De tekst gaat verder onder de video.

Wat is een thumbnail?

De thumbnail heeft haar naam te danken aan het formaat van de afbeelding. De afbeelding is klein en doet denken aan de grootte van je duim.

Thumbnails


De thumbnail is de afbeelding die je ziet voordat je een video gaat bekijken. Met deze afbeelding trek je kijkers naar jouw video. YouTube kiest automatisch een thumbnail uit voor je video. Dit is echter een willekeurige screenshot uit je video. Die zijn vaak niet mooi, of onduidelijk. Wil jij opvallen, dan moet je zelf een thumbnail maken of laten maken. Je kunt namelijk ook gewoon een zelfgemaakte thumbnail uploaden op YouTube. 

Waarom een thumbnail?

  • Thumbnails zorgen voor versterking van je merk
  • Thumbnails zijn belangrijk voor je conversie
  • Thumbnails zijn gemakkelijk te scannen door kijkers
  • Het laat jouw kanaal er verzorgd uitzien
  • Het vergroot je kans op meer weergaven
  • Met een relevante bestandsnaam kom je hoger in Google afbeeldingen
  • Kan in 1 blik goed in kaart brengen waar je video over gaat
  • Ze zorgen ervoor dat je YouTube-kanaal een verlengstuk wordt van je website & onderdeel van je marketing en branding

Wat is een goede thumbnail?

Sommige bedrijven maken van hun thumbnails hele kunstwerken. Voor andere bedrijven (bijvoorbeeld vloggers) is het juist weer de bedoeling, dat ze vermakelijk zijn. Hoe je een Thumbnail ontwerpt hangt dus nauw samen met je bedrijf, je doelen en zelfs met de afspeellijsten. Je kunt namelijk per afspeellijst een ander ontwerp aanhouden. Een paar belangrijk elementen in de thumbnail waar je rekening mee kan houden zijn:

Close-up
De thumbnail moet een close-up zijn. De afbeelding is natuurlijk klein en als jij een shot van veraf laat zien of van heel veel producten, dan wordt dit onduidelijk. Laat bijvoorbeeld een close-up van een gezicht zien, dit is dichtbij en laat daarnaast ook emoties zien. Emoties trekken het menselijk brein aan. Wanneer iemand verbaasd kijkt, is een kijker sneller geneigd om op een video te klikken. 

Duidelijke titel
Je titel moet op je thumbnail staan. Vaak lezen mensen namelijk niet je titel (die is vooral van belang voor de vindbaarheid), maar lezen ze de video-thumbnails. Het is dus van belang dat de titel aanspreekt en goed leesbaar weergegeven wordt. Dit hoeft overigens niet dezelfde titel te zijn als je videotitel. Deze laatste is belangrijk voor je vindbaarheid, en de titel op je thumbnail moet aansprekend zijn. 

Thumbnails

Creëer consistentie
Door je eigen thumbnail te ontwerpen, kan je ook consistentie creëren. Zo kun je op je kanaal onderscheid maken tussen verschillende categorieën. Dit kan je doen door bijvoorbeeld verschillende kleuren, logo’s of teksten te gebruiken. Het zorgt er ook voor dat je kanaal er verzorgd en niet slordig uitziet. Daarnaast kun je met consistentie ook makkelijk je kanaal onderscheiden van je concurrenten. 


Meer weten?

Wil jij nu ook je eigen thumbnails voor je video’s op YouTube, weet je niet hoe? Neem dan contact op met Denise. Zij helpt je graag verder.

Naast de thumbnail trekt de titel van een video ook kijkers. Bekijk de video en lees het blog over 'vindbaarheid titel' op onze website.