Wijzigingen YouTube

By Esther Jonker | Marketingdoelen met video

nov 14
YouTube kinderen

Vanaf 13 november 2019 moeten alle contentcreators in YouTube aangeven of hun video’s voor kinderen zijn gemaakt. Dit komt door de Children's Online Privacy Protection Act (COPPA). Dit is van invloed op iedereen met een YouTube-account. Dus ook als je geen kindercontent maakt. We leggen in dit blog uit wat je precies kunt verwachten en wat je moet doen.

Wat verandert er voor jou?

Bedenk goed wat je met je kanaalinstellingen doet. Vink niet zomaar iets aan! Vooral niet wanneer je geld verdient met je kanaal (monetized). Wanneer je namelijk content maakt voor kinderen, wordt dit beperkt. Dit betekent dat YouTube gepersonaliseerde advertenties voor jouw video’s gaat uitschakelen (wat je inkomsten erg beïnvloedt). Ook worden bepaalde functies aangepast. Welke functies definitief worden aangepast, is op dit moment nog niet bekend. Dit wordt de komende maanden aangescherpt door YouTube. Hier vind je de meest actuele lijst.

Je zal zien (of hebt misschien al gezien) dat je vanaf nu een doelgroep moet aangeven. Je kunt dit per video aangeven, of meteen voor je hele kanaal.

Maak je soms video’s voor kinderen, kies het dan per video:

YouTube kanaalinstellingen TVMC

Maak je nooit of juist altijd video’s met kinderen als doelgroep, pas het dan aan in je kanaalinstellingen:

YouTube kanaalinstellingen TVMC

Wanneer is een video voor kinderen?

YouTube geeft hier geen specifieke richtlijnen voor. Ze volgen de richtlijnen van de COPPA. Zij geven aan dat een video kindgericht is als:
1. Het is gericht op kinderen als het primaire publiek (bijv. video's voor kleuters).
2. Het is gericht op kinderen, maar kinderen zijn een secundair publiek (bijv. cartoonvideo's die vooral gericht zijn op tieners maar ook bedoeld zijn voor jongere kinderen).

Dat is allemaal nogal breed. Wanneer je gaat bepalen of je kanaal of je video’s gemaakt zijn voor kinderen, raden we je aan ook op de volgende aspecten te letten:

  • Wat is het onderwerp van de video? (Bijvoorbeeld lesvideo's voor kleuters)
  • Zijn kinderen de doelgroep van de video?
  • Zijn kinderen niet de doelgroep, maar kijken er wel veel kinderen naar je video?
  • Zijn er kind(acteurs) in de video te zien?
  • Bevat de video personen die kinderen aanspreken (bijvoorbeeld superhelden, prinsessen etc.)?
  • Wordt er kinderlijke taal gesproken?
  • Bevat de video activiteiten die kinderen aanspreken, zoals kinderliedjes, spelletjes of kindereducatie?

Maar bovenal: Gebruik je verstand. Er is een groot grijs gebied, maar voor veel contentcreators is het vaak al erg duidelijk of je wel of geen kinder-content maakt. Twijfel je? Neem dan gerust even contact met ons op, dan adviseren we je.

Wanneer is een kind, een kind volgens YouTube?

Ook daar is YouTube nog niet heel duidelijk in. In de Verenigde Staten wordt iedereen jonger dan dertien jaar beschouwd als kind. Maar in andere landen kan de grens hoger liggen. Houd dus rekening met de factoren hierboven, en houd de reclamerichtlijnen in Nederland in de gaten. Momenteel ligt de grens in Nederland ook op 13 jaar. 

Meer weten over deze wijziging in YouTube?

Neem dan contact op met Esther Jonker, zij helpt je graag met het instellen van je kanaal.

YouTube, zou Youtube niet zijn, als er ook geen video over was :-). Liever kijken dan lezen? Bekijk dan deze video.

Bron: YouTube, Beeld/Animatie: YouTube